Sportssponsorat: Donation eller forretning

Sport er følelser og giver en unik scene for at skabe kontakt til en kundekreds – både B2B og B2C. Dette  gør området yderst interessant. Motiver for sportssponsering er bl.a. at øge goodwill, kendskab, eksponering mv. Fælles er målet om at skabe forbindelser gennem sport.

Der indgås partnerskaber over mange år, da kontakten kræver tid og et “match” set fra kundens perspektiv. Stadig større aftaler offentliggøres indenfor fodbold, amerikansk fodbold mv. Manchester United i den bedste engelske fodboldrække tjener ca. 445 mio ddk på et trøjesponsorat fra Chevrolet – på en enkelt sæson! Med tal som disse, kan man spørge, hvorfor sponsorer er villige til at indgå disse aftaler. Er det donationer, der gives uden mål om ROI?

united7_2966447b

Sponsorer har endelig fået øjnene op for mulighederne i sport. Hvor der før udelukkende blev brugt penge på eksponering gennem logo, er der nu mange muligheder for at aktivere et sponsorat. Der er sågar lavet modeller som Optimal Leveraging Activity, et værktøj, som hjælper en sponsor i samspillet med fx en fodboldklub. Hovedpointen vil være, at jo mere involvering og fokus på udbytte, des mere ROI får sponsoren. Vigtigst er, at der skabes en oplevelsesmæssig mérværdi, altså en værdi, som ikke forringer oplevelsen men er en del af den. Det resultatsmæssige output, som kan måles og vejes er afgørende.

skittle-super-bowl-2014-ad

Mars Inc., som bl.a. står bag Skittles har et flerårigt officielt samarbejde med den amerikanske fodboldliga (NFL). Der er i dag kommet nye muligheder gennem teknologien, hvor sponsorer lærer at forstå fansene og involverer dem fx gennem Fantasy Football, et online managerspil. Dermed udnyttes NFL’s loyale og trofaste tilhængere og Mars Inc. får et anseeligt output for alle deres aktiviteter. Sponsoratet aktiveres gennem NFL-emballage, special markedsføring, teknologien osv., som har resulteret i et voldsomt stigende salg.

Altså er sportssponsering ikke en donation, hvis den aktiveres rigtigt. Gennem gode partnerskaber bliver det en overskudsforretning.

1994 anslag

Rapporter:

http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedia/PDF%20og%20andre%20dokumenter/Specialer/Sponsorstrategi.pdf

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.615.8507&rep=rep1&type=pdf

http://www.sponsorship.com/IEG/files/4e/4e525456-b2b1-4049-bd51-03d9c35ac507.pdf

 

Artikler:

http://operate.dk/zoom/sponsering-eksponering-partnerskab

http://www.sponsorship.com/IEGSR/2015/10/26/How-Sweet-It-Is–Mars-Sees-Success-From-NFL-Partne.aspx

http://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-shirt-sponsorship—6100527

http://sponsormedvilje.dk/guest-post-sports-sponsorship-is-still-a-very-relevant-medium/

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: